• 021-77537503
  • imasazan@email.com
  • تهران-خ17 شهریور چهارراه منصور پاساژ رضوان پلاک 104
  • 09335180303

تابلو سازی آذین (ایما سازان)

سازنده انواع تابلوهای راهنمای ساختمان و علائم ایمنی

تابلو علائم ایمنی

  • ۱۰۶۴

معرفی تابلو علائم ایمنی

تابلو علائم ایمنی جهت جلوگیری، و اطلاع رسانی در مورد سوانح خطرناک طراحی شده است. در طراحی این تابلوها اشکال هندسی، نمادهای گرافیکی و رنگهای خاصی به کار می رود. در مکانهایی که از تابلو ایمنی استفاده می شود، لازم است افرادی که در این مکانها کار می کنند با مفاهیم و نشانه های تابلو آشنا شوند.

گاهی اوقات غیر از علائم تابلو، یک نوشته هم به این علائم اضافه می شود که به این نوشته، نوشته توضیحی گفته می شود. نوشته توضیحی باعث درک بهتر مفهوم علامت می شود. نصب تابلو علائم ایمنی در فضایی که امکان کنترل و یا حذف خطر وجود ندارد الزامی است. علائم ایمنی بیشتر در کارگاه و کارخانه ها استفاده می شوند.

تابلو علائم ایمنی انواع مختلفی دارد که شامل: تابلو ایمنی هشدار دهنده، تابلو ایمنی احتیاط، تابلو ایمنی خطر، تابلو ایمنی ترافیکی و تابلو ایمنی آگاه کننده است.

 

شکل ها و رنگ های تابلو ایمنی به چه معنی است؟

هر تابلو ایمنی شامل یک سری رنگ و شکل است که هر کدام از این شکل و رنگ ها معنی خاصی دارند در ادامه به معرفی این شکل و رنگ ها خواهیم پرداخت.

* تابلو با پس زمینه زرد و به شکل مثلث، هشدار دهنده است به این معنی که میزان خطر در حد متوسط است و باید احتیاط کرد. * تابلو با پس زمینه سبز، پیام ایمنی است. * تابلو با پس زمینه آبی و شکل دایره، دستورالعمل و آگاهی دهنده است. * تابلو با پس زمینه قرمز، نشانه ممنوع بودن و شدت خطر را اطلاع می کند.

 

 

عکسهای بیشتر علائم ایمنی

 

نکاتی در رابطه با نصب و انتخاب تابلوهای ایمنی

هنگام انتخاب و نصب تابلو علائم ایمنی در مکان هایی که نیاز است، باید نکاتی در نظر گرفته شود از جمله: * میزان سواد و سن افراد در نظر گرفته شود. * نصب تابلو در ارتفاع مناسب * عدم استفاده از رنگ سلیقه ای در تابلو * اگر تابلو مربوط به خروج اضطراری باشد باید در ارتفاع بالا نصب شود * اگر فضای کاری به نحوی است که در شب هم کار ادامه دارد تابلوهای شب نما نصب شود. جنس تابلو، علائم و نوشته روی آن با کیفیت باشد که به مرور زمان پاک نشود.

عکسهای بیشتر علائم ایمنی

 

تابلو HSE چیست؟

تابلو HSE به تابلوهای ایمنی گفته می شود. تابلوهای ایمنی توسط مدیران ساختمان، مسئولان کارگاه های خصوصی یا دولتی جهت حفظ آسایش، ایمنی و بهداشت نصب می شوند.

تابلو هشدار ایمنی به صورت چند منظوره هم وجود دارد. از این تابلو جهت نشان دادن چندین علامت مشخص استفاده می شود. تابلوهای ایمنی چند منظوره در کارخانه ها، ورودی کارگاه ها و ... نصب می شوند و این تابلوها معمولا به صورت سفارشی هستند.

 معرفی دیگر تابلو های راهنما

نوع دیگری از تابلو راهنما، تابلوی راهنمایی و رانندگی است. تابلوهایی که هنگام رانندگی، راننده با آنها برخورد میکند در حدود 200 نوع هستند. تابلوهای راهنمایی و رانندگی شامل 7 دسته از جمله: 1- تابلو اخطار یا هشدار دهنده 2- تابلو انتظامی یا بازدارنده 3- تابلو راهنمایی مسیر 4- تابلوی آگاهی دهنده 5- تابلوی محلی 6- برچسب 7- تابلوی مکمل هستند.

* تابلوهای اخطار دهنده به شکل مثلث که دارای حاشیه قرمز و زمینه سفید هستند طراحی می شوند. * تابلو انتظامی بیشتر در شکل دایره ( مستطیل و مربع هم دارد) و حاشیه قرمز طراحی شده اند که رنگ قرمز این تابلو ممنوعیت را نشان می دهد.

* تابلوی آگاهی دهنده، این تابلو در رنگ های آبی، سبز، سفید و قهوه ای و در شکل های مربع، مستطیل، دایره و یا مثلث طراحی می شوند. در واقع تابلوی آگاهی دهنده نوعی توصیه های عمومی را بیان می کند که این توصیه ها به صورت دستوری یا غیر دستوری هستند. * تابلوی راهنمای مسیر، این تابلو به سه دسته انتخاب مسیر، پیش آگاهی و خروجی در تقسیم می شود.

از دیگر تابلو راهنما می توان به تابلوی ترافیکی اشاره کرد. این تابلوها به وسیله لوله های آهنی در جاده و سطح شهر، روی زمین نصب می شوند. تابلو های ترافیکی از جنبه کاربری، هشدار دهنده، منع کننده و آگاهی دهنده هستند.

 تعدادی از تابلوهای ترافیکی به صورت متن و تعدادی از آنها فقط شامل علائم هستند. برخی از تابلوهای ترافیکی که امروزه طراحی می شوند دارای LED هستند که با تاریک شدن هوا این تابلوها روشن می شوند و راننده بهتر می تواند تابلو و مفهوم آن را تشخیص دهد.

تابلو ایمنی، HSE

  • ۸۷۲

تماس با ما

برای ارتباط با ما می توانید همه روزه از ساعت 10 صبح تا 8 شب از طریق شماره تماس های زیر استفاده نمایید.

  • 021-77537503
  • imasazan@email.com
  • تهران ـ خ 17 شهریور چهارراه منصور پاساژ رضوان پلاک 104
  • 09335180303